Jeep.Org.PL
Forum użytkowników marki Jeep

Jeep - Światła do jazdy dziennej

Zakr - 2008-10-09, 11:23
Temat postu: Światła do jazdy dziennej
Witam

Od jakiegoś czasu pojawiają się oferty dodatkowych lamp, w tym również diodowych, przeznaczonych do jazdy dziennej. Ceny niestety jeszcze wysokie.

W związku z tym - czy ktoś już testował takie wynalzaki? Jak to się sprawuje, czy są (mnie interesuje głównie w XJ) jakieś problemy z instalacją, co z elektroniką - jest w komplecie, czy trzeba szukać osobno (i czego szukać).

I chyba podstawowe pytanie - na co zwracać uwagę przy zakupie takich świateł. Myślę tu głównie o wymaganiach "prawnych" - homologacja, oznaczenia lamp i tym podobne.

manitoba - 2008-10-09, 15:00

Sam sobie odpowiedziales na co zwrocic uwage, czyli na homologacje... znajac realia napewno nie maja
Zakr - 2008-10-09, 20:20

To wiem, ale w opisach widziałem że te czy inne światła mają homologację RL, inne E3 jeszcze inne E6, a jeszcze inne E3 11 ....(coś tam). Z tego co doczytałem to światła muszą mieć oznaczenie RL i E.... no włanie - E(ile)?
Poza tym chciałbym dowiedzieć się na co warto zwrócić uwagę od strony użytkowej.

skipper - 2008-10-09, 22:53

Zakr, E <numer> to homologacja europejska a numer jest numerem kraju w którym uzyskano homologację. Homologacje uzyskane w jednym kraju są uznawane w pozostałych.

http://www.oute.com.hk/english/fuwu10.php

manitoba - 2008-10-10, 08:22

E 20 jest homologacja dla Polski


E3 to Wlochy
E6 to Belgia
RL to nie wiem... samo R to oznaczenie dla swiatel drogowych

skipper napisał/a:
Homologacje uzyskane w jednym kraju są uznawane w pozostałych

No nie koniecznie, bo co z E11 ktora jest homologacja na GB?

[ Dodano: 2008-10-10, 08:33 ]
Zakr, dla pocieszenia ci powiem ze nie masz sie czym przejmowac malo kto na to jeszcze u nas zwraca uwage

Zakr - 2008-10-10, 09:53

Dzięki. "Pomagasy" poleciały...

manitoba napisał/a:
Zakr, dla pocieszenia ci powiem ze nie masz sie czym przejmowac malo kto na to jeszcze u nas zwraca uwage


Jeszcze. :mrgreen:
Obawiam się że to słaba pociecha, bo jak ktoś będzie szukał dziury w całym to będzie miał do czego się przyczepić. Kolega miał problem z OC podczas kontroli (i to kilkadziesiąt metrów od domu), bo zawierał ubezpieczenie przez Internet, ale policjant "miał prawo" nie uznać druku na którym nie ma pieczątki i podpisu. Idiotów mających władzę nie brakuje. :(

manitoba - 2008-10-10, 10:09

Sczegolnie problemy moga byc przy szkodzie i wyplacie odszkodowania
Sygma - 2008-10-10, 12:37

Zakr napisał/a:
Poza tym chciałbym dowiedzieć się na co warto zwrócić uwagę od strony użytkowej.

przede wszystkim na dobre podłączenie świateł do elektroniki samochodu. z tego co wiem, światła dzienne powinny świecić również z tylnymi pozycyjnymi (poprawcie jeżeli się mylę)
potrzeba kumatego elektronika/elektryka aby to podłączył z głową.
dobrze podłączyć w taki sposób aby po zapaleniu świateł postojowych lub mijania samochodu, światła dzienne się wyłączały jako niepotrzebne.

swego czasu przeglądałem oferty takich lamp i najbardziej wizualnie (i jakościowo) podobały mi się światła Hella. popatrz w internecie za ich produktami. na pewno maja wymagane homologacje i dopuszczenia.



więcej informacji:
http://www.tagfahrlicht.de/PL/index.html

slawek - 2008-10-10, 20:34

Zakr napisał/a:
zawierał ubezpieczenie przez Internet, ale policjant "miał prawo" nie uznać druku na którym nie ma pieczątki i podpisu. Idiotów mających władzę nie brakuje.


wg. obecnych przepisów tylko oryginalny druczek z pieczątkami i podpisami jest potwierdzeniem zawarcia umowy OC. Przy ubezpieczeniu przez internet niestety trzeba poczekać aż przyślą umowę.

Podobno ma się to z6`cdqÞdr:"~l'(f4T'ns

Zakr - 2008-10-10, 20:57

slawek napisał/a:
wg. obecnych przepisów tylko oryginalny druczek z pieczątkami i podpisami jest potwierdzeniem zawarcia umowy OC


Właściwie to trzeba mieć zawarte ubezpieczenie OC i możliwość udokumentowania tego podczas kontroli. Ubezpieczyciele twierdzili że wystarczy wydruk. Podobno policjanci generalnie uznawali takie druki, ale tu akurat trafił na takiego, który wymagał pieczątki.
Ze światłami obawiam się że może być podobnie - ma być oznaczenie RL i E(coś tam). Światła mają być umieszczone w określonym położeniu względem drogi i obrysu samochodu. Światła mają mieć (wg. dyrektywy europejskiej min. 20cm^2, a w Polsce o ile dobrze zrozumiałem min 40cm2(?) wg dyrektywy Polskiej Może się więc okazać że pomimo RL i znaczka E, okaże się że światła są nie takie, albo mają nie taką liczbę po "E".

slawek - 2008-10-11, 09:53

zapytaj się diagnosty, który wykonuje badania rejestracyjne- na pewno będzie wiedział wszystko nt.wymaganych homologacji
Grandzik - 2008-10-14, 16:34

alpejczyk napisał/a:
A czy oryginalne jeepowe swiatła zel zapodaja??126p potrzebował takowych - brak ładowania ale jeep?? :roll:


No własnie! Po co?!

stancom - 2008-10-14, 16:42

alpejczyk napisał/a:
Najpier kara, a potem dochodzenie racji.

Tak,bo przy kontroli na drodze musi byc "sztuka" do okazania czyli firmowy druk z ubezpieczalni.Ich wydruki komputerowe nie interesują.Takie życie.

Zaskar - 2008-10-14, 21:06

Co do świateł dziennych to:
Oznaczenie E xx (jak już słusznie to ktoś napisał) to oznaczenie kraju w którym wydano homologację
Oznaczenie RL to nie jest do końca oznaczenie homologacyjne a oznaczenie funkcji światła, w sumie to powinno być DRL czyli Daytime running Light, ale spotyka się też oznaczenie RL chyba, ale jutro mogę to sprawdzić w normach.
Natomiast powinien być jeszcze numer homologacji, bo samo Exx nie wystarczy.

Dalej, ważne by światło do jazdy dziennej miało minimum 40cm² powierzchni świecenia, co jest nie zawsze przestrzegane, zwłaszcza w produktach sprzedawanych na allegro. Kiedyś trafiłem na ogłoszenie: Super światła LED itd.... Homologacja europejska i dopuszczone do ruchu, podane wymiary zewnętrzne juz nie pamiętam jakie, w każdym bądź razie jak przeliczyłem powierzchnię to mi wyszło około 20cm² a od tego trzeba odjąc jeszcze powierzchnię ramki wokół klosza więc wyjdzie sporo mniej niż 20cm², więc jak takie lampy mogły uzyskać homologację skoro wymagane minimum to 40cm².

Jeśli chodzi o lampy dzienne to polecam lampy Hella lub Wesem bo te mają na 100% homologację, tyle że Hella jest droga zwłaszcza w wersji LED, ale mamy pewność że światło jest takie jak powinno być zarówno pod względem mocy świecenia, fotometrii i solidnego wykonania. Wesem jest tani, ale nie mają LEDowych lamp.
Tak z ciekawości, to z chęcią sprawdziłbym jakąś taką lampe (przednią/tylną) sprzedawaną przez sklepy tuningowe na allegro w laboratorium pod kątem fotometrii. Tak ostatnio z kolegami w robocie myśleliśmy żeby kupić taką tylną lampę co to je nazywają lexus style w Norauto i sprawdzić w laboratorium u mnie w robocie jak to faktycznie świeci, bo wykonanie ich jest poniżej dna, u mnie lepsze prototypy wychodzą, a jakbyśmy taką lampę do klienta wysłali to by nas chyba ukrzyżowali.

Co do montażu, to polskie przepisy mówią, ze mają sie one włączać razem z tylnymi pozycyjnymi, chociaż nowe Audi tak nie mają i jeżdżą i chyba nikt sie tego nie czepia, bo samochód jest dopuszczony do ruchu także i u nas w kraju.
Przepisy też wspominają, że powinny sie one wyłączać automatycznie gdy włączone zostaną światła mijania, ale to słowo powinny można interpretować różnie, nie że muszą ale dobrze by było :wink: , ważne by nie jeździć jednocześnie na dziennych i mijania to będzie dobrze.

Sygma - 2008-10-14, 21:15

Zaskar napisał/a:
Dalej, ważne by światło do jazdy dziennej miało minimum 40cm²

dokładnie tak.


Zaskar napisał/a:
chociaż nowe Audi tak nie mają i jeżdżą i chyba nikt sie tego nie czepia

tylko niewielka ilość miała. teraz każde już ma z tylnymi pozycyjnymi

Zaskar - 2008-10-14, 21:34

Sygma napisał/a:
tylko niewielka ilość miała. teraz każde już ma z tylnymi pozycyjnymi


Być może, z tego co zauważyłem na drogach to tył im nie świecił ale to mogły być samochody z poczatku produkcji, zapytam sie jutro w pracy kumpla co projektował tylne lampy do nowego A4 kombi, może będzie coś wiedział w tym temacie.

Jakby co to na jutro mogę zeskanować pełną normę dot. lamp dziennych i wkleić tutaj

Aha no i ważne zamontowanie lamp z przodu samochodu by były w wymaganych miejscach zamocowane.

Sygma - 2008-10-14, 21:41

może ktoś miał wstawiony jakiś wynalazek z allegro ?
dzisiaj widziałem Vectra B gdzie funkcję świateł dziennych pełniły lampy drogowe... ksàre deln~atnie ąlieciły'0około 69-15% mh]y nomii@lnej). "rzyznajdsię, żb¸się zd}îwiłem.

Sygma - 2008-10-14, 22:05

Zaskar napisał/a:
Nie, na 100% było to nowe A4 sedan i A5, także w 100% oryginalne reflektory tam były.

Q7 ma takie lampki (trudno to nazwać światłami) ale tył tez się świeci.

Zaskar napisał/a:
Zapewne koleś żarówki H4/H7 podpiął przez jakis opornik i zamiast napięcia 13,6V daje tam napięcie np 6V.

VB ma oddzielne lamy do drogowych i oddzielne do mijania.
fakt, że coś takiego nie powinno mieć miejsca.

Zakr - 2008-10-15, 08:11

Zaskar napisał/a:
Dalej, ważne by światło do jazdy dziennej miało minimum 40cm² powierzchni świecenia, co jest nie zawsze przestrzegane, zwłaszcza w produktach sprzedawanych na allegro


Normy UE o ile dobrze zrozumiałem zakładają że światła nie mogą mieć mniejszej powierzchni świecenia niż 20cm². Nie mniej niż 40cm² to ( oile dobrze zrozumiałem) wymóg polski. Zatem lampy z Allego, mające po 20cm² mogą mieć homologację E...cośtam, ale nie w samochodach zarejestrowanych w Polsce. Tak ja to rozumiem.
Zaczynając wątek zastanawiałem się nad innymi, tego typu rozbieżnościami.

Zaskar - 2008-10-15, 08:42

Zakr napisał/a:
Normy UE o ile dobrze zrozumiałem zakładają że światła nie mogą mieć mniejszej powierzchni świecenia niż 20cm²


Nie, to właśnie normy Europejskie zakładają, że powierzchnia nie może być mniejsza niż 40cm², także polskie przepisy zakładają te 40cm², zresztą normu USA mają tą samą monimalną powierzchnie.

Wieczorem wkleję tutaj skan normy europejskiej.

Sygma napisał/a:
VB ma oddzielne lamy do drogowych i oddzielne do mijania.


Nie wiedziałem jakie są żarówki w VB dlatego napisałem H4/H7, w każdym bądź razie chodziło o żarówki świateł mijania.

Sygma napisał/a:
Q7 ma takie lampki (trudno to nazwać światłami) ale tył tez się świeci.


W Q7 nie ma światel dziennych, przynajmniej w tych podstawowych wersjach, jest osono reflektor (drogowe i mijania) a na dole w zderzaku jest lampa z kierunkiem, side markerem i postojówką.

Sygma - 2008-10-15, 08:49

Zaskar napisał/a:
W Q7 nie ma światel dziennych

owszem są.
każde q7 ma bixenony, jednak funkcję świateł dziennych pełnią wewnętrzne lampy (chyba H3) które są najprawdopodobniej zasilane niskim napięciem kiedy spełniają funkcję dziennych.

jak będę miał chwile to zrobię kilka fotek jak to działa.

Zaskar - 2008-10-15, 22:10

Sygma napisał/a:
każde q7 ma bixenony, jednak funkcję świateł dziennych pełnią wewnętrzne lampy (chyba H3) które są najprawdopodobniej zasilane niskim napięciem kiedy spełniają funkcję dziennych.


Aha, no to nie wiedziałem, przepraszam, mój błąd, cały czas myślałem o lampach z przodu, że tam są te dzienne, a nie o reflektorze. Skoro tak piszesz to pewnie tak jest, z ciekawości postaram sie dotrzeć do dokumentacji reflektora jak będę miał chwilę czasu.


EDIT

Oto norma dot. świateł dziennych:






Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group